Daarom roepen wij de provincie op om krachtige regie te nemen.
Wij bepleiten een versnellingsaanpak gericht op het terugdringen van
- grondwateronttrekkingen
- indirecte lozingen
- emissies van nutriënten en bestrijdingsmiddelen.
De provincie heeft daarvoor verantwoordelijkheden en instrumenten.
Trek meer geld uit voor water
De uitvoering van maatregelen loopt vertraging op door een tekort aan middelen.
Dit komt door de politieke keuze van de provincie om maatregelen voor de KRW-‘restopgaven’, die waren ondergebracht in het VLGG, geheel afhankelijk te maken van het NPLG-transitiefonds.
Wij hebben na het wegvallen van het transitiefonds in het najaar 2024 al opgeroepen om extra middelen voor KRW-doelen uit te trekken in de provinciale begroting én om ruimtelijke instrumenten beter toe te passen. Deze oproep herhalen wij.
Ook urgente opgaven buiten de ‘stroken’
Op dit moment wordt, met het oog op vergunningverlening, alle menskracht en middelen gericht op de smalle stroken rond stikstofgevoelige natuur, terwijl elders ook urgente maatschappelijke opgaven zijn. Wij ondersteunen de motie van een groot aantal fracties om ook middelen beschikbaar te stellen voor integrale gebiedsprocessen buiten het ‘strokenbeleid’.
Zet ruimtelijke regels in voor sturing op landgebruik
Provincies en gemeenten denken vaak dat zij beperkt zijn in hun opties om te sturen op bijvoorbeeld mestaanwending en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Dat is een misvatting. Alle overheidslagen hebben op grond van de Omgevingswet mogelijkheden om bij te sturen bij overschrijding van waterkwaliteitsnormen.
Gelderland heeft een goed voorbeeld gegeven door in de Omgevingsverordening de niet-biologische bollenteelt in grondwaterbeschermingsgebieden te verbieden. Maar er kan en moet meer gebeuren, bijvoorbeeld in kwetsbare beekdalen en rond kwetsbare natuur. Dit is een zeer urgente opgave, gegeven de snelheid waarmee grasland wordt omgezet naar intensieve teelten. Het volstaat niet om te blijven wijzen naar de rijksoverheid, die nalaat te doen wat nodig is.[2]
Wij wijzen op de Factsheet aanpassen grondgebruik voor KRW van FLO Legal, met een overzicht van juridische instrumenten.[3] Wij wijzen ook op de gemeentelijke handleiding Regulering bestrijdingsmiddelen, voor mogelijkheden die gemeenten hebben.[4]
Maatwerk- en instructieregels
Om normoverschrijding in het grondwater en oppervlaktewater tegen te gaan is de provincie bevoegd om eigen maatwerkregels te stellen in de omgevingsverordening, of instructieregels op te nemen voor gemeenten en waterschappen.
- Bijvoorbeeld voor het toepassen van mest, het uitsluiten van teelten als aardappelen, mais en snijbiet, of het verbreden van teeltvrije zones.
- Om te vermijden dat verdere intensivering plaatsvindt kan de provincie een voorbereidingsbesluit nemen.
- Een verdergaande optie is sturen op functiewijziging naar natuur, bijvoorbeeld in een kwetsbaar beekdal.
Dergelijke dwingende regels maken het mogelijk om agrariërs te compenseren voor het aanpassen van hun activiteiten.
Uiteraard is – net als bij de voorgestelde maatregelen voor stikstof in de ‘stroken’ – ook van belang om via effectievere VTH de niet-vergunde en illegale emissies en lozingen aan te pakken.
Bufferstroken rond kwetsbare beken
Wij vragen tot slot uw aandacht voor de bufferstroken rond kwetsbare beken. Dit was als ‘KRW-restopgave’ een belangrijk thema binnen het VLGG en in de beoogde gebiedsprocessen, waarover we nu weinig meer horen. Het provinciebestuur heeft aangegeven dat in plaats van 150 meter ook stroken van 40 meter kunnen volstaan, maar wij missen een feitelijke onderbouwing hiervan.
Bronnen
[1] https://vng.nl/sites/default/files/2025-07/20250715-brief-kabinet-veranderend-grondgebruik.pdf
[2] Een ex-ante analyse van de WUR laat zien dat dit actieplan zal leiden tot een verslechtering van de oppervlaktewaterkwaliteit Zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2025/07/14/ex-ante-onderzoek-8e-nitraat-actieprogramma. Zie ook de reactie van de gezamenlijke natuurorganisaties op dit concept: https://www.internetconsultatie.nl/concept8eactieprogrammanitraatrichtlijn/reactie/314998/bestand
[3]Factsheet aanpassen grondgebruik | Informatiepunt Leefomgeving
[4] https://www.pan-netherlands.org/wp-content/uploads/2024/12/Gemeentelijke-handleiding-Regulering-Bestrijdingsmiddelen.pdf