Goederenvervoer

Goederenvervoer door Gelderland

In de discussie over de toekomst van het goederenvervoer lopen twee onderwerpen door elkaar: de overlast voor omwonenden van de huidige routes, én de vraag of het nodig is een nieuw tracé aan te leggen.

Los knelpunten op

Wij pleiten ervoor deze twee onderwerpen uit elkaar te halen. De huidige knelpunten langs het spoor kunnen meteen worden aangepakt.

Goederentreinen rijden in verschillende Gelderse dorpen en steden vlak langs woonwijken. Ze veroorzaken overlast door trilling en geluid. Ook levert het vervoer van giftige of brandbare stoffen een veiligheidsrisico op. Wij roepen de provincie en het Rijk daarom op hier direct maatregelen voor te treffen.

Dit kan meteen!

Welke mogelijkheden zijn daarvoor? Het ministerie kan allereerst investeren in het geluids- en trillingsarm maken van de infrastructuur en goederentreinen.

Verder is relevant dat goederenvervoer per spoor voor het grootste deel grensoverschrijdend is. Een deel van de oplossing ligt daarom in internationale afspraken, om te beginnen samen met Duitsland. Productieprocessen kunnen worden aangepast of verplaatst, zodat minder transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt.

Kijk vooruit naar nieuwe economie

Kiezen voor een nieuwe aftakking rijmt niet met de ambities voor een circulaire economie in 2050. Want voordat je aan de vraag naar een nieuwe goederenspoorlijn toekomt, moet je eerst weten waar je heen wil met de economie. Welke rol is er voor goederenvervoer in een circulaire economie?

Het betekent nogal wat als er in 2050 geen fossiele bulkstromen meer uit de Rotterdamse haven komen. Het betekent nogal wat als we gaan naar een economie van delen, repareren en hergebruiken. In logistieke termen: de herkomst, de bestemming en het volume van goederen en bulkstromen gaan allemaal veranderen.

Onze inzet

Onze oproep is tweeërlei:

  1. Bescherm het kostbare Achterhoekse landschap in plaats van het te vernietigen voor een economie die we achter ons gaan laten.
  2. Tegelijk: los de problemen op voor de aanwonenden van de huidige routes.

Vanuit deze uitgangspunten nemen we deel aan de klankbordgroep over het goederenvervoer in Gelderland. Daarin zijn ook de aanwonenden van de huidige route vertegenwoordigd met de RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) en tegenstanders van het eventuele nieuwe tracé, die zich verenigd hebben in Stop de Noordtak.

Profiel Maarten Witberg

Maarten Witberg

Ruimte en gebiedsontwikkeling