Het Rijk, de provincie, de RES-regio, het waterschap en de gemeente: op al deze niveaus wordt beleid gemaakt om de energietransitie te versnellen en tegelijk in goede banen te leiden. Voor windparken is in Gelderland de regio primair aan zet. De zoekgebieden voor wind worden vastgelegd in de RES-sen 2.0. De RES-sen zullen – mogelijk nog getoetst door een MER – de basis worden voor het vergunningentraject voor windparken. Voor zonneparken blijft gemeentelijk beleid het uitgangspunt.
In beide gevallen, bij zon én wind, kan de gemeente met een goed doordacht beleidskader sturen op natuurinclusiviteit. Daar zijn verschillende instrumenten voor.
Wanneer een ontwikkelaar van een wind- of zonnepark zich bij een gemeente meldt die nog géén (goed) beleidskader heeft dat in bovenstaande zaken voorziet, heeft de gemeente nog steeds mogelijkheden. De ontwikkelaar heeft immers baat bij goede samenwerking met de gemeente, om medewerking te krijgen bij de vergunningverlening en een uiteindelijk akkoord van de gemeenteraad. In die samenwerking kan de gemeente tot een zo goed mogelijk plan voor natuur en landschap te komen.
In Wijk bij Duurstede is een beeldend beleidskader gemaakt, dat goed werkt als communicatie-instrument om bewoners kennis te laten maken met zonnevelden en om, ook aan ontwikkelaars, te laten zien welke aspecten de gemeente van belang vindt. Zoals:
De gemeente stuurt op de beste projecten door middel van een maatschappelijke tender, in de eerste periode tot en met december 2022.
> zonneveldenwijkbijduurstede.nlMet een maatschappelijke tender vraagt de overheid (meestal een gemeente) aan ‘de markt’ om binnen een vooraf bepaalde inschrijfperiode initiatieven in te dienen. Deze worden beoordeeld aan de hand van een set criteria. Dit maakt een kritische beoordeling van de initiatieven (ten opzichte van elkaar) mogelijk.
> maatschappelijke tender